zaterdag 2 maart 2013

Bollekes



Gisteren was ik 
into de 

bollekes

(ook soksgewijs)

Al een tijdje ben ik gefascineerd door 
vilt
De mogelijkheden zijn eindeloos
maar
voor dit moment 
concentreerde ik mij
op de 
bollekes
oftewel: kralen van vilt 


Wat je nodig hebt: 
warm water
zeep

ik kocht mijn (franse olijf)zeep bij 
(ook weer zo'n typische
leegkoopwinkel...)
avec Chèvrefeuille 
(dat riekt aangenaam naar 
zomer :)
enzo)




Anyway. 
The trick is:
Wol 
verandert 
onder invloed van (warm) water, beweging en zeep
in vilt. 




Dus: plukje wol


natmaken
beetje uitknijpen
plukje inzepen 
(over het blokje zeep halen)
beetje opfrommelen
en vooral:
tussen je handen draaien/ rollen 

(afwisselend in de kommetjes 
of juist tussen je vingers 
of op de muizen)

(schuim is goed! 
Maar knijp hem af en toe uit mbv een theedoek, om het geheel compacter te krijgen.)

soms nog een laagje wol eromheen leggen



en na een tijdje.....


Je bolleke :)


 (ander bolleke)


Over de wol: 
ik gebruikte ongeverfde vulwol
(dit is gewassen en gekaard)

het zijn grotere en kleinere stukken
doorelkaar, en niet 
"in lont (lange streng) gekaard" 
zoals lontwol.
Lontwol is 
wat mooier van kwaliteit
en 
verkrijgbaar in vele kleuren
(maarja, budget he...)
Voor de eerste experimenten kocht ik dus
een goedkope en neutrale soort.
(verven kan altijd nog!)


deze grote zak kocht ik voor ca 6 euro
en ik kan er wel een tijdje mee vooruit! :)


Je kunt ook gesponnen wol gebruiken:
rol de draad eerst tot een ieniemini-bolleke
daarna zelfde procedure: warm water en zeep 
en draaien maar.








Na een tijdje ben ik overgegaan op wat experimentjes: 
toevoegen van kleine losse gekleurde draadjes,
minibollekes van gekleurde (gesponnen) wol
met een jasje van de witte vulwol...
etc.

Ik weet al wat ik ga doen dit weekend!



Liefs, Lein

1 opmerking:

  1. Heerlijk om te doen hè? We zullen binnenkort vast wel zien wat voor mooie sieraden hieruit ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen