maandag 18 juli 2016

Loop mee met Lein - Lindebloesem

Lein
verkeert in de gelukkige omstandigheid
dat er lindebomen in haar straat staan.
De zoete geur van de bloesems!
Fijn :)






Lindebomen 
bloeien vanaf juni,
als andere bomen 
hun bloesems al kwijt zijn, 
en als de maaitijd begonnen is.

Waarom juist dán?
Daar kwam ik een paar jaar geleden achter
toen ik op de dagbesteding
mee mocht spelen in het verhaal/ stuk
dat opgevoerd werd
ter gelegenheid van Sint Jan
(dan wordt de geboorte 
van Johannes de Doper (= Sint Jan) gevierd)
(wie hém doopte na zijn geboorte
dat vraag ik me dan weer af...)

Anyway.

Jezus en Johannnes waren vrienden. 
Johannes was dol op honing, maar in juni 
brak de maaitijd aan
en hadden de bijen geen bloemen meer
om zijn geliefde honing te maken.
Johannes was natuurlijk erg verdrietig
en Jezus beslooot
om hem voor zijn verjaardag
(eind juni dus, Sint Jan, snappie)
een boom cadeau te geven
met bloemen voor de bijen.

En dat
lieve lezerts
was dus de lindeboom.

In het opgevoerde stuk
had Lein 
de glansrol van... 
Jezus 

HiHi
:)

Johannes was een leuke Downie, 
de bijen waren elzenpropjes
en de lindeboom een kamerplant
met geelpapieren bloemen :)

Best play ever!

Als ik nu de lindes zie (ruik) bloeien 
of zie dat ergens gemaaid is
moet ik altijd daaraan terug denken.

De maaitijd is geweest
dat zag ik gisteren


Langs dit fietspad

stond het vol met margrieten en ander moois,
maar nu was er gemaaid.
Enthousiast.



Eh...

Erg enthousiast



Eh...?


Aan de andere kant van het fietspad
stond dees:



Jah. 
Dat hadden we al gezien 
soort van 
zeg maar
redelijk overduidelijk
inclusief lantaarnpalen 
en vuilnisbakken.


De lindes bloeien nog steeds.
Niet allemaal -
sommige hebben al vruchtjes.
Er zijn meerdere soorten lindes
met net iets verschillende bloeitijden,
soorten die ook best op elkaar lijken, 
of het ligt aan de plek waar ze staan.
Soms ook niet, want hier


de linkse



de rechtse



Geinig.


Van de rechter plukte ik bloesem
om te drogen en thee van te zetten.




Omdat Lein vol zit met dit soort verhalen
over plantjes (of bomen) (of beestjes) 
en allerlei wetenswaardigheden
had ik bedacht
dat het wel eens leuk zou zijn
als lezerts ook eens mee konden lopen.
Ik dacht: dat ga ik doen 
later als ik groot ben.
Maarrrrr.
In samenwerking met (en ook dankzij) 
Studio Zuidwest 9
van een lieve vriendin
in Hellevoetsluis
is het nu mogelijk
om je in te schrijven
om mee te lopen met Lein.
YaY!
Dus schrijf je in 
als je het leuk vindt om mee te gaan natuurlijk
op de site 
*klik*


En loop zaterdag 30 juli mee
met Lein
in de vesting van Hellevoetsluis
en leer over plantjes
en meer. 


Tot snel!


Lein




PS. Vergeet niet even te snuffelen
als je langs een linde loopt :)



























4 opmerkingen:

  1. Hmmmm ja, linden ruiken heerlijk! En wat dacht je van de pseudo-acacia? Ook al zo'n boom die heerlijk zoet geurt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook heel zoet ja! Mmmm net als de honing van die bloemen :)

      Verwijderen
  2. Je kennis is wel fenomenaal en je beschrijving is aanstekelijk.
    Het IVN biedt ook mogelijkheden om je kennis te delen met anderen en je verhaal te vertellen.
    Ik herken ook wel bepaalde erfelijke genen!!!!!!!!!!!
    Groetjes,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Fenomenaal"... gotsie. Dank je :)
      Dat van die genen kan kloppen hihi. Vorige week liep ik met de leverancier van die genen in een heemtuin - toen hadden we stereo :)

      Verwijderen