zondag 8 september 2013

Eikels!

Nou ben ik van mijn leven
al veel 
rare eikels 
tegengekomen
;P
maar deze 
nog nooit.

Na wat rondkijken 
kwam ik tot de conclusie 
dat het toch een gal moest zijn: 
niet alle eikels hadden zo'n raar geval.
(..erhm...)

en de blaadjes aan de eik 
hadden ook gallen.

Wikipedia bracht het antwoord:
er stond een foto 
van een soortgelijke gal.

Er zijn veel soorten gallen
knikkergal, ananasgal, besgal.....
in totaal zo'n 40.
Vaak op de eik, 
maar ook 
op allerlei andere planten.
Laatst zag ik 
bijvoorbeeld 
deze:


Terug naar de knoppergal, 
want zo heet ie.
Hij komt voor 
op de zomer- en wintereik 
...
 ALS 
er een moseik in de buurt staat.
(vaak aangeplant in parken en tuinen)
(klopt, want toen ik terugging om te kijken,
stonden er 5 om de bewuste zomereik heen).

De Andricus quercuscalicis 
een soort galwesp
(ook wat makkelijker uit te spreken)
vormt in het voorjaar 
kleine galletjes
op de meeldraden 
van de moseik.
De galwespen die daar uit komen
gaan daarna naar de zomereik,
en vormen 
door eitjes te legggen
de knoppergal.
Oftewel:
Een hele rare eikel dus.

Thuis voerde ik nog even
diepgaand wetenschappelijk onderzoek uit:
(operatie halvering)


Jup. 
Daar zit een larfje.



Eén en ander
inspireerde weer......








Dag! 

Lein





Geen opmerkingen:

Een reactie posten